Nytårsforsæt

Julen er overstået. For nogle har det været en fredfyldt, berigende og samlende oplevelse i familiens skød. For andre har det været endnu en periode hvor det kan føles meget ensomt. Du kan have en fornemmelse af, at du er den eneste, der ikke føler glæde, sammenhold og en mening med julen/livet. Vi har så mange forventninger til julen herhjemme. Allerede slut oktober/start november bliver der pyntet op i butikker, på gaderne. Katalogerne vælter ind ad døren med glade mennesker og en masse smukke ting, du kan ønske dig i julegave. Dette påvirker jo vores underbevidsthed i en retning, at man kan begynde at lægge et pres på sig selv og sine omgivelser, hvis ikke man stopper oTp, mærker efter hvordan du selv har det, hvilken jul du kan tænke dig og med hvilke mennesker, du vil dele oplevelsen med. Faktisk kan du blive stresset, alene af den grund, at du lader dig styre af de ydre påvirkninger og ikke stopper op, trækker vejret langt ned i maven og virkelig mærker efter, hvad der er vigtigt for dig. Måske er du også rigtig god til at fornemme, hvad resten af familien gerne vil, og for husfredens skyld, indretter du dig efter resten af familien.. Men dette er ikke nødvendigvis den bedste løsning- hverken for dig eller dine omgivelser.

Efter julen kommer Nytåret, der også kan være en prøvelse.. For der skal godt nok hygges, festes og lejligheden til at tage sit liv op til revision, byder sig også. Og hermed tænker jeg bl.a. På Nytårsfortsættene.. Hvilke overvejelser har du gjort dig i år? Vil du tabe dig? Motionere mere? Spise sundere? Skælde mindre ud? Arbejde mindre? Være mere for din familie? Få dig et arbejde? Holde op med at ryge? Drikke mindre? Ja, der er mange muligheder for fortsæt i vores del af verden.

Men du kan også have det ene fortsæt, at du vil lære dig selv bedre at kende – evt. ved hjælp af psykoterapi. Med det mener jeg, at du begynder at blive mere opmærksom på dig, dine behov, drømme, længsler, sorger og glæder. Og tager alle dine følelser og dine tanker om dig selv alvorligt. Ud over at få en jul og et Nytår, hvor du med stor sandsynlighed vil føle, at du er mere tilstede, at højtiden endnu mere er på dine præmisser også, og du vil føle dig mindree stresset.

Den store gevinst på sigt er jo, at det vil være i hverdagen du vil mærke de fleste forandringer. Hvis du til dagligt bliver opmærksom på dig og dine følelser og lærer at tage dem/dig alvorligt, vil det også være nemmere ved højtiderne.

At jeg så tror på at du måske ligefrem vil blive mere nærværende, måske spise sundere, motionere mere, være mere nærværende o.s.v. – er jo en ikke uvæsentlig sidegevinst, da hele denne smøre begyndte med jul og nytårsfortsæt!

God arbejdslyst og pøj pøj med det!
Anne Karina