Hvordan har du det med din vrede?

Et raseriudbrud kan umiddelbart føles meget befriende. Du er monstertosset, du sprutter af arrigskab og du skal ud med det. Det kan være en befrielse for dig at komme af med, men lader du det gå ud over dine nærmeste, kan det være direkte ødelæggende – for både dig og dem.

Når vi rammes af sådan en kraft, kan det være svært at rumme og vi må have lettet trykket. Men i situationen kan det være meget svært at styre dine følelser, dine handlinger og de ord, der følger med. Og det kan være direkte ødelæggende for relationen, hvis det er et menneske, du lader det gå ud over.

I øjeblikket tænker du ikke over, hvad du siger/råber, hvordan du gør det og hvordan det virker på dine omgivelser. Og bagefter kan det være svært at hive i land. Din partner, dit barn eller hvem det nu er gået ud over, har hørt det, taget det ind, er blevet ramt og denne oplevelse forsvinder jo ikke, fordi du siger undskyld. Bortset fra at det selvfølgelig altid er bedre at sige undskyld end ikke at tage ansvar for dine egne følelser.

Udover at raseriudbrud kan ødelægge ægteskaber, relationer og børn, så kan det også ødelægge dit helbred. Der er undersøgelser, der viser, at det påvirker dit helbred i negativ retning, så du har større risiko for at blive ramt af forhøjet blodtryk, blodpropper og hjerneblødning.

Uanset hvordan du vender eller drejer det, så er der INGEN andre mennesker, der har ansvar for hvilke følelser, du kommer i kontakt med. Så der er absolut ingen undskyldning for at få et raserianfald, du lader gå ud over andre.

Måske har du bedt dine børn om at rydde op 100 gange og de husker det stadig ikke…. Så må du bare bede om det 120 gange og måske finde andre måder at kommunikere med dit barn på, hvis du føler afmagt og ikke føler, du kommer igennem.

For din egen skyld, dine relationers skyld er det en god ide` at finde ud af, hvor al den vrede kommer fra og hvorfor den kommer ud på den ødelæggende – for både dig og dine omgivelser – måde.

Du kan eventuelt begynde at se på din oprindelig familie. Hvordan tackledes vrede i din barndom? Hvordan viste dine forældre deres vrede? Og hvad med dine bedsteforældre? Der er som regel altid nogle gode forklaringer på, hvorfor vi reagerer som vi gør. At undersøge din baggrund på den måde, giver dig måske nogle forklaringer, som giver mening. Dette er nødvendigvis ikke nok, men det er en god start.

Derudover kan du undersøge, hvad du ellers kan gøre. Lader du folk overskride dine grænser for tit? Er du overhovedet klar over, hvordan du sætter dine grænser – uden at overskride andres grænser? Lytter du til din krop? Din krop kan fortælle dig, hvornår du er lettere presset eller mega presset, så du har mulighed for at trække dig fra situationen, så du kan ”få hold på dig selv”, så du tager ansvar for dine egne følelser og ikke overskrider andres grænser og sårer dem.

Det er muligt at arbejde med vrede i terapi. Du kan ad den vej få bearbejdet nogle gamle følelser, lære at lytte mere til din krop og få redskaber til at berolige dig selv.