Dit indre barn

Jorden ville se helt anderledes ud, hvis vi alle tog os kærligt og omsorgsfuldt af vores indre barn. Vi ville være meget mere balancerede, kontaktfulde, rolige og medfølende – ikke kun med os selv, men også med vores medmennesker.
– og hvordan kan det så være??
Når vi bliver vrede, sårede, irriterede, aggressive og vel at mærke vender det udad og reagerer på disse følelser i forhold til vores medmennesker, giver vi ansvaret for vores følelser fra os, og lægger det over i vores omgivelser/nærmeste.
-og hvad betyder det så?
Det betyder, at du bliver afhængig af dine omgivelser. Det betyder, at du kun kan finde ro, fred og balance, hvis dine nærmeste/kolleger ændrer adfærd.

Fra barnets perspektiv er det de voksne, der har hele ansvaret for både deres egen og barnets trivsel. Og det har vi også som voksne. Børn kan ikke have det godt, være i balance og finde ro, hvis de voksne omkring dem skændes, er kede af det eller er i andre former for ubalancer.
Så som barn er du prisgivet de voksne omsorgspersoner.

Og når vi er blevet voksne, har vi alle nogle indre børn, der indimellem reagerer, fordi du bliver trigget af noget udefra kommende, der vækker minder på det bevidste – eller ubevidste plan. Vækker minder om nogle oplevelser, hvor du netop ikke blev rummet på en kærlig og omsorgsfuld måde af eksempelvis dine forældre.

Så inde i dig har du et indre barn, der indimellem føler sig overset, måske føler sig betydningsløs, har et stort behov for anderkendelse, bliver uforholdsmæssig vred, lukker helt af overfor dine nærmeste. Der er lige så mange måder det indre barn kan reagere på som der er mennesker. Det afhænger af hvordan du blev mødt eller ikke mødt, og hvad du har set/lært/oplevet i din opvækst.

Og hvordan tager du dig så af dit indre barn??

• Du skal først opdage, hvornår det er dit indre barn, der er på spil.
• Og så skal du tælle til 10-100 og trække følehornene til dig og vende blikket indad.
• Du kan prøve at identificere dine følelser: er det vrede, irritation, ked af det- hed, forladthed eller andet?
• Uanset hvilke(n) følelse(r) du mærker, skal du sige ja til dem.
• De følelser har brug for at blive accepteret, mødt med venlig, kærlig og omsorgsfuld mildhed.
• Ofte vil der være meget modstand på netop at gøre ovenstående. Modstandende har også brug for at blive mødt med venlig, kærlig og omsorgsfuld mildhed.
• Det kan hjælpe at mærke dine fødder, at være opmærksom på din vejrtrækning. Dels kan det berolige dig og det kan tage opmærksomheden fra de stærke følelser, hvis du har svært ved at rumme dem.

Udover ovenstående kan du selvfølgelig gå i egen terapi eller gruppeterapi. Jeg starter en gruppe op i april måned, hvor dit indre barn vil være i centrum under hele forløbet. Det kan være rigtig godt at arbejde med sit indre barn i en gruppe, da du dels kan genkende dig selv i de andre indre barn og det kan være en stor befrielse at mærke, at andre også er i besiddelse af et indre barn, der indimellem kan være meget ustyrlig